Oedeemtherapie

Lymfedrainage en oedeemtherapie

Naast het bloedvatenstelsel heeft ons lichaam een lymfestelsel. Het lymfestelsel voert vocht en

afvalstoffen af die niet door het bloedvatenstelsel kunnen worden afgevoerd. Wanneer de doorstroming

in het lymfestelsel niet goed is, kan oedeem ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn ten gevolge van verwijdering

van lymfeklieren in oksel of lies bij kanker. Ook andere aandoeningen kunnen lymfoedeem veroorzaken.

De arm of het been kan klachten geven van beperkt bewegen, pijn, moeheid, of een zwaar gevoel. Met manuele

lymfedrainage en oedeemtherapie zijn deze klachten te behandelen.  tekening leonie bij oedeem therapie

Manuele lymfedrainage is een specifieke massagetechniek die gericht is op verhoging van de afvoeractiviteit van

het lymfestelsel. Ook zijn er handgrepen om verhardingen van het weefsel en ook littekens los te maken.

Een belangrijke ondersteuning bij de afvoer van lymfevocht is oefentherapie. Door spieren aan te spannen worden

bloed en lymfevocht omhooggestuwd. Bewegen is noodzakelijk voor een goede doorstroming. Tevens wordt met

compressietherapie (inzwachtelen van arm of been) na de behandeling, de afvoer van lymfedrainage ondersteund.

Dit gebeurt tot de situatie stabiel is. Dan kan, indien nodig, een therapeutische elastische kous worden aangemeten.

Daarnaast worden leefregels en adviezen gegeven.

We kunnen ook gebruik maken van lymftaping. Door lymftape te plakken op bepaalde gebieden op het lichaam kan

een extra oedeem afvloei worden gecreëerd. De tape wordt aangebracht in specifieke richtingen terwijl de patiënt

een bepaalde houding aanneemt. De tape blijft, afhankelijk van de situatie, ongeveer 1 week zitten en mag nat

worden.

Heeft u nog vragen neem dan contact op met Leonie Kruse.

Wat is oedeem?

Oedeem is een vochtophoping in de huid als gevolg van een verminderde afvoer van weefselvocht dat zich in de huid tussen de cellen bevindt.
Vaak ontstaat oedeem bij verwondingen, ontstekingen, na een operatie, na verwijdering of beschadiging van de lymfklieren of na bestraling.

receptie.jpg