Oedeemtherapie

Lymfedrainage en oedeemtherapie

Naast het bloedvatenstelsel heeft ons lichaam een lymfestelsel. Het lymfestelsel voert vocht en afvalstoffen af die niet door het bloedvatenstelsel kunnen worden afgevoerd. Wanneer de doorstroming in het lymfestelsel niet goed is, kan oedeem ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn ten gevolge van verwijdering van lymfeklieren in oksel of lies bij kanker. Ook andere aandoeningen kunnen lymfoedeem veroorzaken.

De arm of het been kan klachten geven van beperkt bewegen, pijn, moeheid, of een zwaar gevoel. Met manuele lymfedrainage en oedeemtherapie zijn deze klachten te behandelen.

Manuele lymfedrainage is een specifieke massagetechniek die gericht is op verhoging van de afvoeractiviteit van het lymfestelsel. Ook zijn er handgrepen om verhardingen van het weefsel en ook littekens los te maken.

Een belangrijke ondersteuning bij de afvoer van lymfevocht is oefentherapie. Door spieren aan te spannen worden bloed en lymfevocht omhooggestuwd. Bewegen is noodzakelijk voor een goede doorstroming. Tevens wordt met compressietherapie (inzwachtelen van arm of been) na de behandeling, de afvoer van lymfedrainage ondersteund.

Dit gebeurt tot de situatie stabiel is. Dan kan, indien nodig, een therapeutische elastische kous worden aangemeten.

Daarnaast worden leefregels en adviezen gegeven.

We kunnen ook gebruik maken van lymftaping. Door lymftape te plakken op bepaalde gebieden op het lichaam kan een extra oedeem afvloei worden gecreëerd. De tape wordt aangebracht in specifieke richtingen terwijl de patiënt een bepaalde houding aanneemt. De tape blijft, afhankelijk van de situatie, ongeveer 1 week zitten en mag nat worden.

Lymfedrainage en oedeemtherapie wordt gegeven door hierin geschoolde fysiotherapeuten:

Leonie

Kruse

Heeft u nog vragen neem dan contact op met Leonie Kruse.