Dry needling

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een vrij nieuwe fysiotherapeutische behandelmethode. Door middel van een dunne, steriele naald worden pijnpunten in spieren aangeprikt. Deze triggerpoints zijn kleine verkrampte plekjes, die naast lokale drukpijn vaak ook uitstralende pijn veroorzaken. Ook zorgen ze voor een langdurige verhoogde spierspanning en krachtverlies.

Door het lokaliseren en gericht aanprikken van deze triggerpoints worden deze gedeactiveerd. Hierdoor raken de pijnlijke, verkrampte spieren snel en langdurig ontspannen. Hierna nemen de pijnklachten af , is de functie verbeterd en kan beter geoefend worden.

Hoe ontstaan Triggerpoints?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of blessure.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek, zoals bij PC werken.
  • Overbelasting bij sport.
  • Verkramping van spieren zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige inaktiviteit van spieren bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Psyche spanning door stress of een depressie.
  • Voetafwijkingen of een beenlengteverschil.
  • Oververmoeidheid
  • Het verkeerd of te lang dragen van een rugzak of tas.

Waar komt de naam “Dry Needling” vandaan?

Dit is een Engelse term voor het inbrengen van een naald, zonder vloeistof in te spuiten;

Anders zou het “Wet Needling” (injecteren) zijn.

Kosten

Dry needling valt onder de reguliere Fysiotherapie. Indien U aanvullend verzekerd bent, wordt de behandeling, binnen Uw budget, vergoed.

Wat doet de fysiotherapeut?

Eerst wordt door een intake gesprek en een aanvullend onderzoek de klacht geanalyseerd. Vervolgens worden de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken verder onderzocht. Specifiek wordt in de betreffende spieren gezocht naar bovengenoemde triggerpoints, die voelbaar zijn als kleine, drukpijnlijke verhardingen in gespannen spierstrengen. Meestal worden meerdere punten, in meerdere spieren aangeprikt.

Onze Dry Needling therapeuten:

Raymond

Westhoff

Benieuwd of u baat kunt hebben bij Dry Needling?